Aktuální situace ve Škodě Auto
Těžké období spojené s různými krizemi zkoušelo celosvětový automobilový průmysl. Výjimkou nebyl ani koncern Volkswagen, pod který patří česká automobilka Škoda Auto. Ovlivnila ji nejen koronakrize, ale také aktuální ceny energií, surovin, materiálů či chybějící komponenty. Tyto faktory způsobují prodloužení čekacích lhůt. Zároveň se automobilka musí připravovat i na příchod nové emisní normy Euro 7. Aktuální chaos a nepředvídatelnost způsobuje situaci, na kterou je velmi náročné reagovat konkrétními kroky.
Mladoboleslavskou Škodu čeká náročný rok 2023, který bude spojen s výraznou elektrifikací výroby (v plánu je výstavba nové linky určené k výrobě akumulátorů pro elektromobily). Cílem je výroba akumulátorů pro celý koncern Volkswagen v Mladé Boleslavi, kde by měla Škoda ročně vyprodukovat až 22 000 akumulátorů pro elektromobily. Zároveň se automobilka připravuje na elektrickou budoucnost, kvůli úplnému zákazu prodeje nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035.
Emisní normu Euro 7, která by měla platit od roku 2025, zkritizovali výrobci aut natolik, že se Evropská komise rozhodla zmírnit její znění (to zatím stále není zcela jasné). Automobilka však i přes zvolnění limitů nebude schopna zavést změny v předstihu. V praxi to může znamenat konec výroby oblíbených modelů Škoda Fabia, Scala či Kamiq. Zároveň investice do těchto vozidel, tak aby splňovaly dané emisní limity normy Euro 7, je pro Škodu neperspektivní. Tento problém mohou mít i další evropské automobilky.
Vyjádření Škoda Auto pro Hospodářské noviny
K připravované normě Euro 7 se vyjádřil pro české Hospodářské noviny Martin Jahn, který je členem představenstva Škoda Auto a je zodpovědný za její prodej a marketing. „Ze strany navrhovatelů je to absolutní ignorance reálných možností autoprůmyslu. Je tam ale také řada nevyjasněných otázek samotného měření emisí. Například jak se bude měřit to, aby vozidla dosahovala ideálních emisních hodnot v každém okamžiku, například hned po startu nebo při plném zatížení s přívěsem do kopce. Mění to celý proces a v návrhu, bohužel, nejsou tyto principy popsány. V tuto chvíli ale musíme plánovat výrobní kapacity a investice do vývoje technologií na následující tři roky, ale když my ani nevíme, jak to má reálně vypadat a nejsme schopni je naplánovat. Nejistota nás provází na každém kroku. Toto je další, proto nás návrh irituje a považujeme ho za neseriózní,“ vysvětluje v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Nejistota a nejasné nastavení pravidel způsobuje nereálnost upravit stávající auta, tak aby do roku 2025 splňovaly normu Euro 7. Zároveň se to při výrobě menších aut ani nevyplatí, protože jde o investici, která se výrobcům nevrátí zpět. „Pokud by norma platila tak, jak je momentálně navržena, došlo by ve škodě k ukončení výroby vozidel třídy A0 již v polovině roku 2025, tedy modelů Fabia, Scala a Kamik,“ varuje Jahn a připomíná, že jde o tak velký objem produkce, že by se tím prakticky mohla uzavřít jedna celá výrobní hala v Mladé Boleslavi (produkce minimálně 150 000 aut ročně).
Zajímavé jsou také odhady Evropské komise, které se týkají pravděpodobného zdražování aut kvůli normě Euro 7. Podle ní má být průměr zdražení jen 304 eur. Naopak podle šéfa koncernu Volkswagen Thomase Schäfera má jít v případě malých aut o zdražení až o 5000 eur. Martin Jahn to vidí podobně. „Netuším, jak na to komise přišla. Nelze to ani komentovat, protože jsou to nesmysly. Komisaři částku znát nemohou, protože některé postupy nejsou vůbec dobře popsány. Musíme mít přesný návod a pravidla měření emisí, do té doby se mohou jen domnívat a spekulovat o ceně. Je možné, že to bude 90 eur, ale může o být třeba i 900. Návrh je nejasný, nedá se s ním pracovat.“
Evropská komise také tvrdí, že čistší auta se spalovacími motory pomohou evropským výrobcům na trzích, kde přijde elektromobilita výrazně pomaleji. Podle Jahna je to nesmysl. „Argumenty o zvýšení konkurenceschopnosti na jiných trzích jsou scestné. Jsou mimo realitu. Komise říká, že se zavedením normy Euro 7 bude mít Evropa čistší spalovací motory i po roce 2035 a díky tomu bude moci vyvážet čistá auta na trhy třetího světa, jako je Afrika nebo Indie. To je směšné. Jsou to země, které Euro 7 zavádět nebudou. Nebudou si jen tak prodražovat motory na naši úroveň. Toto naši konkurenceschopnost na klíčových trzích určitě neposílí. Naopak to způsobí, že auta nebudeme moci vyvážet, protože na zmíněných trzích budou příliš drahá. V rozvojových státech se stejně většinou vyrábějí auta lokálně, protože se tam nedají vyvážet drahé evropské modely,“ uzavírá diskusi pro Hospodářské noviny Martin Jahn.
A jak vidíte připravovanou emisní normu Euro 7 vy naši fanoušci? Budeme rádi, když nám zanecháte váš názor v komentářích na našich sociálních sítích!
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024